Dorpsbelangen Noordhorn
Welkom in Noordhorn > Nieuws > Nieuws 2016 > 2 juni

2 juni

Nieuwsbrief Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
brug Zuidhorn
week 22 2016

Brug afgesloten voor alle verkeer op 13, 14 en 15 juni

Woensdag 1 juni is de aannemer begonnen met het afzinken van de kelder aan de zuidzijde van het Van Starkenborghkanaal. Hoe dit afzinken precies in zijn werk gaat leest u verderop in deze nieuwsbrief.

Op 13, 14 en 15 juni wordt aan deze zijde de bestaande verankering van de kelder van de huidige brug verwijderd. Tijdens deze werkzaamheden wordt de brug omhoog gezet en kunnen ook fietsers en voetgangers deze drie dagen geen gebruik maken van de brug.

Als alternatief vaart er een pontje van 5.30 uur 's morgens tot 01.30 uur 's nachts. Dit pontje vaart heen en weer vanaf Van Starkenborgh Kanaal noordzijde nummer 37.

Vanwege de beperkte capaciteit van dit pontje, worden in de spitsuren tussen 6.30 uur en 9.15 uur en 14.00 uur en 18.30 uur bussen ingezet.
De precieze vertreklocaties van deze bussen leest u in onze nieuwsbrief van volgende week.

Projectbord en inloopavond

Projectbord
Volgende week wordt het projectbord aan de zuidzijde van het kanaal geplaatst. Eerder al is er één aan de noordzijde geplaatst, tegenover de rotonde in Noordhorn.
Het projectbord aan de zuidzijde wordt geplaatst ter hoogte van De Gast 74 in Zuidhorn

Inloopavond 22 september
Zoals u van ons gewend bent organiseren we ook dit jaar weer een grote inloopavond over de projecten, die in de gemeente Zuidhorn worden uitgevoerd in het kader van het verbeteren van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. De inloopavond van dit jaar is op 22 september, van 17.00 tot 20.00 uur in hotel Aduard.  

Bouw brug en kelders in stappen
Zoals hiervoor aangegeven is woensdagmiddag 1 juni het afzinken van de kelder aan de zuidzijde gestart. De afgelopen weken was goed te zien hoe, aan beide zijden van het kanaal, deze meters hoge, betonnen kelder werden opgebouwd en nu is dus het moment aangebroken om deze kelderdelen af te zinken.
Bouw van de kelder in stappen
De kelders worden in delen gebouwd en ook in delen afgezonken. Het eerste deel is zo'n vier meter hoog. Deze betonnen dozen worden als het ware de grond in getrokken. Dit gaat met zogenoemde "vijzels". Deze vijzels staan bovenop de kelderwanden en zitten vast aan ankers, die vooraf in de grond zijn aangebracht. Binnen de wanden van de kelders en eromheen wordt grond weggegraven.
Zodra het eerste gedeelte is afgezonken, zijn de diepliggende ankerschermen van het bestaande landhoofd bereikbaar. Deze worden verwijderd om verder te kunnen met afzinken. Deze oude ankerschermen worden 13, 14 en 15 juni verwijderd aan de zuidzijde van het kanaal (zie hiervoor).

Op het moment dat het ankerscherm wordt verwijderd, wordt de brug omhoog gezet. We doen dit omdat er een heel kleine kans is dat het landhoofd van de bestaande brug iets verschuift door het verwijderen van deze verankering. Als dat gebeurt, dan komt het bewegende deel van de brug vast te zitten. De brug kan dan niet meer omhoog (of omlaag).

Volledige afsluiting van de brug
Deze 3 dagen (13, 14 en 15 juni) wordt de brug in de hoogste stand gezet en is dus niet toegankelijk voor fietsers en voetgangers. De scheepvaart kan dan wel gewoon doorgaan.

Als het landhoofd verschuift, dan zal de brug omhoog moeten blijven staan gedurende de verdere bouw van de nieuwe brug. De oude brug kan in dat geval niet meer worden gebruikt voor fietsers en voetgangers. 

Afhankelijk van wat er gebeurt tijdens het opruimen van het ankerscherm aan de zuidzijde wordt dezelfde voorzorgsmaatregel ook aan de noordzijde toegepast.
Het tweede deel van de kelders, nog eens 11 meter, wordt daarna aan beide zijden van het kanaal opgebouwd boven het maaiveld. Deze delen van de beide kelders worden in september en oktober afgezonken. Ook dan weer eerst de zuidkant en daarna de noordkant. De werkwijze is verder gelijk als die bij het afzinken van de eerste delen van de kelders.

Kelders klaar en dan...
Zodra de kelders op de juiste diepte zijn aangekomen, worden de vloer, de kolommen en de liggers in de kelders van de brug aangebracht, gevolgd door het contragewicht. Als alles goed gaat gebeurt dit in maart 2017. Tegen die tijd zijn de daken van de kelders ook klaar.

En dan is de volgende stap in het vervangen van de brug Zuidhorn aan de orde, namelijk de sloop van de huidige brug. Dan wordt ook het bewegingswerk in de brug aangebracht en kan het stalen brugdek worden geplaatst, zodat de brug voor de zomer van 2017 in gebruik kan worden genomen.

Daarna wordt de omgeving van de brug weer netjes in orde gemaakt en begint de gemeente met de inrichting van de dorpskern.

Extra webcam
Om het afzinken van de kelders goed te kunnen volgen is deze week, tijdelijk, een tweede webcam geplaatst. De beelden van deze camera ziet u hier (rechtsboven in de hoek kunt u voor de andere camera kiezen door op het ikoontje van de camera te klikken).   

Informatiecentrum Zuidhorn en inloopspreekuur
Elke maandag, van 10 tot 12 uur is er inloopspreekuur in het Informatiecentrum aan de Rijksstraatweg 19 in Zuidhorn. U bent dan van harte welkom met al uw vragen over de uitvoering van dit project.  
 
Nieuwsbrief
Behalve deze nieuwsbrief over de beweegbare brug Zuidhorn zijn er ook nieuwsbrieven over onder andere het vervangen van de  spoorbrug en de brug Aduard. Wilt u deze nieuwsbrieven ook ontvangen, dan kunt u dat via deze link aangeven in de pdf aangeven.  

De e-mail "Nieuwsbrief Hoofdvaarweg Lemmer" is als pdf te downloaden.